Aquesta primer frase ens permetrà
recollir el màxim d’informació a partir de diferents instruments i tècniques de
recollida d’informació. És important conèixer al subjecte en els diferents
contextos que influeixen en el seu desenvolupament, per això tindrem en compte
la informació que ens pugui proporcionar la família i la mestra de l’escola, la
qual valorarem juntament amb els resultats de les proves i les observacions
directes per tal d’elaborar un diagnòstic acurat.
FASE 1: Conèixer,
analitzar la demanda i realitzar un diagnòstic.
Data: de Setembre a Novembre Hores: 20h
|
Objectius
|
- Conèixer els subjectes i el centre.
- Recollir la informació per tal
d’elaborar un diagnòstic acurat.
|
Destinataris/àries
|
- Psicopedagog, logopeda, subjecte amb
possible trastorn del llenguatge, subjecte sense dificultats per accedir al
llenguatge, mestra i família.
|
Activitats i Continguts
|
- Entrevista amb el psicopedagog i
la logopeda del centre.
- Observació directa del subjectes.
- Recollida d’informació a través
de diferents instruments.
- Realització d’un diagnòstic
acurat.
- Qüestionari per la mestra per
conèixer al subjecte amb dificultats en el context escolar.
- Entrevista amb la família del
nen que mostra dificultats.
- Visualització de l’anamnesi del
cas en concret de la intervenció directa.
|
Instruments i/o
Tècniques
|
- Qüestionari.
- Entrevistes no estructurades
- Documents del centre.
- Registre de la informació.
- Proves estandaritzades per obtenir
informació, per exemple: ITPA, WISC- IV, K-BIT...
- Graelles d’observació.
|
Instruments d’avaluació
|
- Valoració dels resultats de les proves.
- Elaboració del diagnòstic del subjecte a
partir de la informació extreta de les diferents fonts.
- Valoració del diagnòstic per part del
psicopedagog i la logopeda
- Grau de fiabilitat dels resultats de les
proves.
- Grau d’encert del diagnòstic.
|
La segona fase
es durà a terme amb la informació obtinguda a la fase 1 per tal de realitzar la
rúbrica.
FASE 2: Elaboració d’una rúbrica i d’estratègies pels docents.
Data: de Desembre a Gener Hores: 15h
|
Objectius
|
- Elaborar un instrument útil pels
mestres per diagnosticar possibles TL.
- Elaborar un informe amb algunes
estratègies aplicables a l’aula per tal d’ajudar als alumnes amb TL.
|
Destinataris/àries
|
- Subjecte, mestres, psicopedagog i logopeda.
|
Activitats i Continguts
|
- Construcció d’una rúbrica per
facilitar als mestres el diagnòstic de possibles TL dels alumnes de 4t de
primària, tenint en compte la recollida d’informació de la fase 1.
- Reunió amb el psicopedagog i la
logopeda del centre.
- Elaboració d’algunes pautes per
ajudar als alumnes amb aquest trastorn.
|
Instruments i/o Tècniques
|
- Registre de l’entrevista amb el psicopedagog
i la logopeda.
- Observació directa dels beneficis de les
diferents estratègies dutes a terme.
- Pautes d’observació.
|
Instruments d’avaluació
|
- Adequació de la rúbrica a les necessitats
dels mestres.
- Qüestionari als mestres per valorar la
utilitat de la rúbrica.
- Qüestionari als mestres per valorar la
utilitat de les estratègies proporcionades als mestres.
|
Si observem les hores de la tercera fase
podrem observar que és la fase més extensa. En la primera fase hem pogut saber
quina era la situació inicial de l’infant i quines són les dificultats que
mostra, per tant quines dificultats hem d’abordar. Per tal de poder fer front a
aquestes, s’ha d’elaborar un pla d’intervenció adequat proposant-nos objectius
realistes i dur-lo a terme. Hem de tenir en compte que un pla d’intervenció en
algunes ocasions no el podrem dur a terme fil per randa i que s’haurà d’anar
modificant segons vagi evolucionant l’infant i sobretot tenint en compte la
seva motivació.
FASE 3: Elaboració
i aplicació del pla d’intervenció.
Data: de Gener a Maig Hores: 35h
|
Objectius
|
- Elaborar un pla d’intervenció
adequat a les dificultats que mostra el subjecte, fixar-nos uns objectius
realistes a assolir i aplicar-lo.
- Elaborar material adequat al
subjecte i als objectius.
|
Destinataris/àries
|
- Subjecte, psicopedagog, logopeda i família.
|
Activitats i Continguts
|
- Revisió de la informació
obtinguda.
- Realització del pla
d’intervenció adequat tenint en compte el diagnòstic.
- Consensuar amb el psicopedagog i
la logopeda els objectius que pretenc aconseguir amb la intervenció.
- Aplicació de la intervenció
planificada.
- Elaboració de material.
|
Instruments i/o
Tècniques
|
- Entrevista no estructurada amb el
psicopedagog i la logopeda.
- Observació directa de les diferents
sessions.
- Graelles d’observació.
|
Instruments d’avaluació
|
- Grau d’adequació del pla d’intervenció
segons l’assoliment dels objectius plantejats.
- Evolució del subjecte.
|
La quart fase gira al voltant de les
valoracions externes del pla d’intervenció i de l’autocrítica, d’aquesta manera
podrem observar l’eficàcia o no del pla d’intervenció, què s’hauria de
modificar per augmentar l’èxit, així mateix per valorar també la prospectiva i la
generalització del pla d’intervenció.
FASE 4: Valoració i avaluació del pla d’intervenció.
Data: Juny Hores: 5h
|
Objectius
|
- Avaluar l’eficàcia de la metodologia
utilitzada.
- Avaluar si les activitats realitzades han
permès complir els objectius plantejats.
- Avaluar si s’han aconseguit els objectius.
- Observar si té prospectiva.
- Elaborar la memòria de pràctiques.
|
Destinataris/àries
|
- Subjecte, família, psicopedagoga i logopeda.
|
Activitats i Continguts
|
- Observació diària de les
sessions per observar l’evolució del subjecte i si cal anar fent
modificacions necessàries al pla d’intervenió.
- Autoavaluació de la meva tasca
com a psicopedagoga.
- Entrevista amb el psicopedagog
del centre (tutor de pràctiques) i la logopeda per comentar els resultats del
subjecte.
- Entrevista amb el subjecte per conèixer la
seva opinió de tot el que hem anat fent.
|
Instruments i/o Tècniques
|
- Diari de seguiment de pràctiques.
- Registre de l’entrevista amb el psicopedagog
i la logopeda.
- Registre de l’entrevista amb el subjecte.
- Memòria final de pràctiques.
- Pautes d’observació.
|
Instruments d’avaluació
|
- Graella per l’infant per valorar el que ha
après.
- Conclusions de la intervenció.
- Grau d’assoliment dels objectius.
- Grau de generalització del pla d’intervenció
a subjectes que poden presentar característiques similars.
- Qüestionari als pares per valorar l’evolució
de l’infant desprès de la intervenció.
- Autoavaluació.
- Avaluació de la meva tasca per part del
psicopedagog, la logopeda i la consultora de la UOC.
- Grau de prospectiva del pla d’actuació.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada