dilluns, 28 de març del 2016

Proposta metodològica

Aquesta primer frase ens permetrà recollir el màxim d’informació a partir de diferents instruments i tècniques de recollida d’informació. És important conèixer al subjecte en els diferents contextos que influeixen en el seu desenvolupament, per això tindrem en compte la informació que ens pugui proporcionar la família i la mestra de l’escola, la qual valorarem juntament amb els resultats de les proves i les observacions directes per tal d’elaborar un diagnòstic acurat.


FASE 1: Conèixer, analitzar la demanda i realitzar un diagnòstic.
Data: de Setembre a Novembre  Hores: 20h
Objectius
  • Conèixer els subjectes i el centre.
  • Recollir la informació per tal d’elaborar un diagnòstic acurat.

Destinataris/àries
  • Psicopedagog, logopeda, subjecte amb possible trastorn del llenguatge, subjecte sense dificultats per accedir al llenguatge, mestra i família.

Activitats i Continguts
  • Entrevista amb el psicopedagog i la logopeda del centre.
  •  Observació directa del subjectes.
  • Recollida d’informació a través de diferents instruments.
  • Realització d’un diagnòstic acurat.
  •     Qüestionari per la mestra per conèixer al subjecte amb dificultats en el context escolar.
  • Entrevista amb la família del nen que mostra dificultats.
  • Visualització de l’anamnesi del cas en concret de la intervenció directa.

Instruments i/o Tècniques
  • Qüestionari.
  •  Entrevistes no estructurades
  • Documents del centre.
  • Registre de la informació.
  • Proves estandaritzades per obtenir informació, per exemple: ITPA, WISC- IV, K-BIT...
  • Graelles d’observació.

Instruments d’avaluació
  • Valoració dels resultats de les proves.
  • Elaboració del diagnòstic del subjecte a partir de la informació extreta de les diferents fonts.
  •  Valoració del diagnòstic per part del psicopedagog i la logopeda
  • Grau de fiabilitat dels resultats de les proves.
  • Grau d’encert del diagnòstic.















































La segona fase es durà a terme amb la informació obtinguda a la fase 1 per tal de realitzar la rúbrica. 

FASE 2: Elaboració d’una rúbrica i d’estratègies pels docents.
Data: de Desembre a Gener  Hores: 15h
Objectius
  •   Elaborar un instrument útil pels mestres per diagnosticar possibles TL.
  •   Elaborar un informe amb algunes estratègies aplicables a l’aula per tal d’ajudar als alumnes amb TL.

Destinataris/àries
  •     Subjecte, mestres, psicopedagog i logopeda.

Activitats i Continguts
  • Construcció d’una rúbrica per facilitar als mestres el diagnòstic de possibles TL dels alumnes de 4t de primària, tenint en compte la recollida d’informació de la fase 1.         
  •  Reunió amb el psicopedagog i la logopeda del centre.
  •   Elaboració d’algunes pautes per ajudar als alumnes amb aquest trastorn.

Instruments i/o Tècniques
  • Registre de l’entrevista amb el psicopedagog i la logopeda.
  • Observació directa dels beneficis de les diferents estratègies dutes a terme.
  • Pautes d’observació.

Instruments d’avaluació
  •  Adequació de la rúbrica a les necessitats dels mestres.
  •  Qüestionari als mestres per valorar la utilitat de la rúbrica.
  • Qüestionari als mestres per valorar la utilitat de les estratègies proporcionades als mestres. 


Si observem les hores de la tercera fase podrem observar que és la fase més extensa. En la primera fase hem pogut saber quina era la situació inicial de l’infant i quines són les dificultats que mostra, per tant quines dificultats hem d’abordar. Per tal de poder fer front a aquestes, s’ha d’elaborar un pla d’intervenció adequat proposant-nos objectius realistes i dur-lo a terme. Hem de tenir en compte que un pla d’intervenció en algunes ocasions no el podrem dur a terme fil per randa i que s’haurà d’anar modificant segons vagi evolucionant l’infant i sobretot tenint en compte la seva motivació.

FASE 3: Elaboració i aplicació del pla d’intervenció.
Data: de Gener a Maig   Hores: 35h
Objectius
  • Elaborar un pla d’intervenció adequat a les dificultats que mostra el subjecte, fixar-nos uns objectius realistes a assolir i aplicar-lo.
  • Elaborar material adequat al subjecte i als objectius.

Destinataris/àries
  • Subjecte, psicopedagog, logopeda i família.

Activitats i Continguts
  • Revisió de la informació obtinguda.
  • Realització del pla d’intervenció adequat tenint en compte el diagnòstic.
  • Consensuar amb el psicopedagog i la logopeda els objectius que pretenc aconseguir amb la intervenció. 
  • Aplicació de la intervenció planificada.
  • Elaboració de material. 
Instruments i/o Tècniques
  •  Entrevista no estructurada amb el psicopedagog i la logopeda.
  • Observació directa de les diferents sessions.
  • Graelles d’observació.

Instruments d’avaluació

  • Grau d’adequació del pla d’intervenció segons l’assoliment dels objectius plantejats.
  • Evolució del subjecte.


































La quart fase gira al voltant de les valoracions externes del pla d’intervenció i de l’autocrítica, d’aquesta manera podrem observar l’eficàcia o no del pla d’intervenció, què s’hauria de modificar per augmentar l’èxit, així mateix per valorar també la prospectiva i la generalització del pla d’intervenció.

FASE 4: Valoració i avaluació del pla d’intervenció.
Data: Juny  Hores: 5h
Objectius
  • Avaluar l’eficàcia de la metodologia utilitzada.
  • Avaluar si les activitats realitzades han permès complir els objectius plantejats.
  • Avaluar si s’han aconseguit els objectius.
  • Observar si té prospectiva.
  • Elaborar la memòria de pràctiques.

Destinataris/àries
  • Subjecte, família, psicopedagoga i logopeda.

Activitats i Continguts
  • Observació diària de les sessions per observar l’evolució del subjecte i si cal anar fent modificacions necessàries al pla d’intervenió.
  • Autoavaluació de la meva tasca com a psicopedagoga.
  • Entrevista amb el psicopedagog del centre (tutor de pràctiques) i la logopeda per comentar els resultats del subjecte.
  • Entrevista amb el subjecte per conèixer la seva opinió de tot el que hem anat fent.

Instruments i/o Tècniques
  • Diari de seguiment  de pràctiques.
  • Registre de l’entrevista amb el psicopedagog i la logopeda.
  • Registre de l’entrevista amb el subjecte.
  •  Memòria final de pràctiques.
  • Pautes d’observació.

Instruments d’avaluació
  • Graella per l’infant per valorar el que ha après.
  • Conclusions de la intervenció.
  •   Grau d’assoliment dels objectius.
  • Grau de generalització del pla d’intervenció a subjectes que poden presentar característiques similars.
  • Qüestionari als pares per valorar l’evolució de l’infant desprès de la intervenció.
  • Autoavaluació.
  •  Avaluació de la meva tasca per part del psicopedagog, la logopeda i la consultora de la UOC.
  • Grau de prospectiva del pla d’actuació.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada