dimecres, 6 d’abril del 2016

Diagnòstic el subjecte

La primera fase del meu pla de treball fa referència a l'avaluació diagnòstica del subjecte per tal de saber quina és la problemàtica del subjecte i poder ajudar-lo amb diferents tasques adaptades a les seves mancances. 
A continuació us deixo l'infome psicopedagògic el qual ha servit molt d'ajuda per poder realitzar les fases següents. 

INFORME PSICOPEDAGÒGIC
Nom: Subjecte.
Data de naixement: 28.11.2006
Edat: 10 anys.
Motiu de l’informe: devolució dels resultats.
Motiu de la consulta:
La família del subjecte consulta al centre psicopedagògic perquè observen que el nen mostra dificultats a l’hora d’expressar-se.
Antecedents destacables de l’anamnesi:
El subjecte va començar a parlar amb 5 anys, fins aleshores va presentar mutisme. Actualment presenta problemes atencionals i també s’observa un possible bloqueig emocional, així mateix com un retard en el llenguatge i dificultats en l’elaboració d’un discurs narratiu, li costa expressar-se, trobar la paraula correcta...  
Avaluació realitzada:
-     Valoració cognitivia (WISC-IV) à El Quocient Intel·lectual Total (QIT)  obtingut se situa en la franja normal-baix: presenta bones habilitats de Raonament Perceptiu (RP) i la Velocitat de Processament (VP) i presenta dificultats en la Comprensió Verbal (CV) i amb la Memòria de Treball (MT). 
Es realitza una valoració de les aptituds psicolingüístiques del subjecte a través de l’ITPA (Test Illinois d’Aptituds Psicolingüístiques), el principal objectiu d’aquesta prova és detectar possibles errors o dificultats en el procés de comunicació (deficiències de percepció, interpretació o transmissió).
També es realitza una valoració de les habilitats verbals i les habilitats no verbals a través del K-BIT (Test Breu d’Intel·ligència de Kaufman). La prova de vocabulari avalua les habilitats verbals de caràcter cristal·lí i la prova de matrius mesura les habilitats no verbals.
Es realitza una valoració del llenguatge a través del P.A.DI.L (Protocol d’Anàlisi de les dificultats del llenguatge), per tal de valorar la interacció i la comunicació, l’ús del llenguatge (pragmàtica), la comprensió, la producció del llenguatge (nivell lèxic, morfològic i sintàctic) i la coherència narrativa.
L’exploració s’ha realitzat en llengua catalana degut a que és la llengua materna del subjecte.
Resultats de l’exploració:
En el moment de l’exploració els resultats han sigut els següents:
  • Aptituds psicolingüístiques (ITPA): perfil baix i homogeni de les aptituds psicolingüístiques. Destaca el nivell molt baix en la integració gramatical i la integració auditiva.
  • Habilitats verbals i habilitats no verbals (K-BIT): tot i que la puntuació del vocabulari es troba dins de la normalitat (puntuació típica de 85) es veu clar les dificultats del llenguatge, així mateix podríem dir que mostra un perfil normal- baix. La puntuació en relació a les matrius és normal- alt.
  • Valoració del llenguatge: en relació al context cognitiu ha presentat dificultats en els processos inferencials, responent de forma literal per no inferir la informació implícita. Ocasionalment presenta dificultats en els principis de quantitat (quantitat d’informació què dóna), de rellevància (grau de connexió de la informació nova respecta l’anterior) i de manera (elecció de les paraules en què expressa les idees). Freqüentment fa descripcions imprecises. En relació a la comprensió ha presentat freqüents ruptures comunicatives per aspectes pragmàtics i lèxiques.  Pel que fa a la producció del llenguatge, observem que on presenta més dificultats és en el nivell lèxic presenta moltes dificultats d’accés al lèxic tant nominal com categorial i de fluïdesa, davant d’aquestes dificultats cancel·la la producció. Les pistes fonològiques generalment l’ajuden a l’accés. A nivell morfològic no mostra dificultats, ja que realitza tant la flexió nominal com la verbal així com la concordança intrasintagma, entrasintagma i entreoracions. En relació al nivell sintàctic, el subjecte mostra capacitat per a realitzar oracions subordinades però en la major part del seu discurs utilitza frases simples. Per últim en la planificació del discurs manifesta dificultats per formular la seva intenció comunicativa, principalment en el context narratiu, freqüentment realitza pauses inadequades quan no pot accedir al lèxic, omplint l’espai amb silenci o en ocasions amb efectes sonors i dóna respostes poc elaborades. En general mostra dificultats per a estructurar mentalment un discurs narratiu.  
Conclusions:
Analitzant els resultats, podem observar que el subjecte mostra un nivell cognitiu normal-baix tot i que s’observa un bon raonament lògic. Mostra un rendiment inferior en les habilitats lingüístiques, principalment en el llenguatge expressiu. També s’ha observat dificultats en les habilitats de planificació que li afecta a la organització de la informació per ser expressada i al seu discurs narratiu. Presenta dificultats per accedir al lèxic en el llenguatge oral, aquesta dificultat s’observa tant en la tasca de denominació com en la parla espontània.
En les diferents sessions realitzades s’observen problemes d’atenció sostinguda, de concentració i de memòria. 

Bibliografia: 
Pérez Pérez, E. (2013). Diagnóstico e intervención en las dificultades evolutivas del lenguaje oral. Barcelona: Editorial Lebón.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada