Autors: S.A. Kirk, J.J. McCarthy i W.D.Kirk.
Adaptat per: S. Ballesteros i A. Cordero (Dpt. De I+i de TEA Edicions).
Principal objectiu: detectar possibles errors o dificultats en el procés de
comunicació (deficiències en la percepció, interpretació o transmissió) que són
la majoria de problemes d’aprenentatge. Al mateix temps, de forma
complementària, intenta posar de manifest les habilitats o condicions positives
que puguin servir de recolzament a un programa de recuperació.
El model psicolingüístic: l’ITPA intenta relacionar els processos implicats
en la transmissió de les intencions de l’individu a l’altre (ja sigui de manera
verbal o no) i la forma mitjançant el qual les intencions són rebudes o interpretades.
En definitiva, l’ITPA considera les funcions psicològiques de l’individu
que opera en les comunicacions.
Avalua a dos nivells diferents:
A.- Nivell representatiu a través de:
1. Comprensió auditiva (C.AV): Obtenir
significat a partir de material presentat oralment.
2. Comprensió
visual (C.VM): Obtenir significat d’estímuls visuals, elegint, a
partir d’un conjunt de dibuixos, el que és semblant al dibuix estímul.
3. Associació auditiva (C. AV). Relacionar
conceptes presentats oralment mitjançant una sèrie d’analogies verbals de
dificultat creixent.
4. Associació visual (C.VM): Relacionar conceptes presentats
visualment. Elegir el dibuix que més es relaciona amb el dibuix estímul.
5. Expressió verbal (C.AV). Fluïdesa verbal
del infant, mesurada a partir del nombre de conceptes expressats verbalment
(camps semàntics).
B.- Nivell automàtic a través de:
7. Integració gramatical (C.AV): Utilitzar
la gramàtica d’una manera automàtica mitjançant una tasca de completar frases
recolzada en dibuixos.
8. Integració visual (C.VM). Identificar
animals o objectes coneguts, primer es mira de manera aïllada durant 3 segons i
després els ha de trobar en un context relativament
complex.
9. Integració auditiva (C.AV) (test
complementari): Produir una paraula a partir de paraules pronunciades
parcialment.
10. Memòria seqüencial auditiva (C.AV) Record
immediat de material no significatiu a través de la repetició de sèries que van
de dos a vuit dígits, presentats a una velocitat de dos per segon i permetent dos intents en cada ocasió. 11. Memòria seqüencial visomotora (C.VM). Reproduir seqüències de figures no significatives després de veure la seqüència completa durant un breu període de temps.
BIBLIOGRAFIA I WEBLIOGRAFIA
Quadern d'anotació de resultats del test ITPA.
Quadern d'estímuls 1 i 2 del test ITPA.
ITPA (Test d'Illinois d'Aptituds Psicolingüístiques). Recuperat el 7 d'abril de 2016, de: http://web.teaediciones.com/itpa-test-illinois-de-aptitudes-psicolinguisticas.aspx






Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada