dissabte, 19 de desembre del 2015

Estratègies per intervenir a l'aula

S'ha elaborat un document amb diverses recomanacions pels mestres.

Estratègies metodològiques
- Plantejar preguntes obertes de manera progressiva
- Corregir les produccions verbals errònies o incompletes, modelant l’expressió correcte.
- Aprofitar les situacions de joc.
- Intentar proporcionar contextos molt rics per tal de fer ús del llenguatge.
- Ampliar el llenguatge atorgant models de resposta. 
- Atorgar a l’infant el temps necessari per a que es pugui expressar.
- Avisar amb temps el que li preguntaràs per tal de que ell ja es vagi preparant i organitzant mentalment la resposta.
- Animar a l’infant a utilitzar el llenguatge. 
- Adaptar-se sempre a l’alumne/a.
- Partir dels interessos, experiències i competències de l’alumne/a per potenciar l’aprenentatge significatiu.
- Evitar qualsevol tipus de burla per part dels seus companys en el context de l’aula.
- Reforçar els èxits.
- Ajudar, en cas que fos necessari, amb dos o tres preguntes alternatives.
- Tenir en compte que els alumnes amb dificultats de llenguatge poden sentir-se insegurs en situacions on hi hagi un gran component de discussió oral.
Activitats que es poden realitzar
- A part de la tipologia d’activitats explicades anteriorment (denominació, narració, endevinalles, conversa i la descripció)
- Seqüències temporals (ordenar i desprès explicar oralment la història).
- Acabar frases o històries.
- Antònims i sinònims.
- Activitats de preguntes i respostes.
- Conferències sobre un tema preparat prèviament.
- El debat però també d’un tema prèviament treballat.
- L’assemblea per prendre decisions.
- Joc de rols.
- Creació col·lectiva de textos i posterior representació.
- Imatges: descriure-les, integrar-les en un context...
- Audiovisuals: visionar, comentar, resumir...
- Passaparaules.
- Enigmes.
- Noticiari.
- Programa de radio.
- Entrevistes.
Què cal evitar?
- Forçar al nen a repetir.
- Corregir-lo constantment.
- Per preguntes contínuament.
- Respondre en lloc del nen.
- Parlar-li com si fos més petit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada