PROTOCOL D’OBSERVACIÓ PER DETECTAR UN
POSSIBLE TRASTORN DEL LLENGUATGE EXPRESSIU (CICLE MITJÀ)
Nom i cognoms:
Edat: Data de naixement:
Escola: Curs: Població:
Llengua materna:
Data de l'observació: Nom de l'observador/a:
ETAPA
|
INDICADORS
|
SÍ
|
NO
|
CICLE MITJÀ D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA (3r i 4t)
|
1.- Té antecedents familiars amb trastorns de
llenguatge.
|
|
|
2.- S’observen diferències entre la comprensió lectora
i la oral.
|
|
|
|
3.- S’observa una diferència significativa entre el
treball oral i l’escrit.
|
|
|
|
4.- Mostra diferències de rendiment entre les
matèries de llengua i les altres assignatures.
|
|
|
|
5.- Mostra iniciativa per comunicar-se amb l’adult/
professor/ company...
|
|
|
|
6.- Té dificultats per accedir al lèxic quan parla.
|
|
|
|
7.- Té un bon raonament lògic.
|
|
|
|
8.- No realitza ni la flexió nominal ni la verbal ni
les seves concordances.
|
|
|
|
9.- No mostra
dificultats amb el càlcul mental.
|
|
|
|
10.- Comet molts
errors en la lectura: omissions, substitucions, addicions, inversions.
|
|
|
|
11.- Quant escriu fa faltes d’ortografia.
|
|
|
|
12.- Té una atenció sostinguda suficient.
|
|
|
|
13.- Quan parla utilitza estructures senzilles.
|
|
|
|
14.- Mostra poques habilitats conversacionals.
|
|
|
|
15.- Normalment participa en les activitats que es
fan a l’aula.
|
|
|
|
16.- Té dificultats per captar les situacions
comunicatives i es comunica poc.
|
|
|
|
17.- Es mostra molt inhibit o aïllat.
|
|
|
|
18.- Es comunica preferentment entre iguals.
|
|
|
|
19.- Es comunica preferentment amb adults.
|
|
|
|
20.- Té dificultats per aprendre llengües
estrangeres.
|
|
|
|
21.- Li costa
expressar per escrit el que sap.
|
|
|
|
22.- Utilitza oracions subordinades quan s’expressa.
|
|
|
|
23.- Mostra dificultats per memoritzar vocabulari
nou.
|
|
|
|
24.- Incorpora paraules noves en els seus discursos.
|
|
|
|
25.- Té ganes d’explicar coses però no troba les
paraules.
|
|
|
|
26.- Mostra dificultats per organitzar el discurs.
|
|
|
|
27.- Necessita més temps per fer les tasques escolars.
|
|
|
|
28.- Habitualment es mostra callat.
|
|
|
|
29.- Durant el discurs fa moltes pauses per pensar.
|
|
|
|
30.- Quan escriu utilitza estructures simples.
|
|
|
|
|
Observacions.
|
|
|
|
Interpretació dels resultats:
Les respostes afirmatives als ítems marcats en negreta
són indicadors d’un possible trastorn del llenguatge expressiu i per tant
caldrà realitzar una intervenció, així com derivar a l’infant als serveis
pertinents per tal de poder fer un bon diagnòstic.
Les respostes afirmatives en els ítems que no estan en
negreta poden indicar dificultats associades i per tant s’hauran de tenir en
compte a l’hora de realitzar el pla d’intervenció.
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada