dissabte, 19 de desembre del 2015

Protocol per a detectar possibles trastorns del llenguatge expressiu

A continuació us presento el resultat de la FASE 2, enfocada als mestres.

PROTOCOL D’OBSERVACIÓ PER DETECTAR UN POSSIBLE TRASTORN DEL LLENGUATGE EXPRESSIU (CICLE MITJÀ)

Nom i cognoms: 
Edat:                                      Data de naixement: 
Escola:                                   Curs:                                             Població: 
Llengua materna: 
Data de l'observació:                                              Nom de l'observador/a: 



ETAPA
INDICADORS
NO
CICLE MITJÀ D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA (3r i 4t)
1.- Té antecedents familiars amb trastorns de llenguatge.


2.- S’observen diferències entre la comprensió lectora i la oral.


3.- S’observa una diferència significativa entre el treball oral i l’escrit.


4.- Mostra diferències de rendiment entre les matèries de llengua i les altres assignatures.


5.- Mostra iniciativa per comunicar-se amb l’adult/ professor/ company... 


6.- Té dificultats per accedir al lèxic quan parla.


7.- Té un bon raonament lògic.


8.- No realitza ni la flexió nominal ni la verbal ni les seves concordances.


9.-  No mostra dificultats amb el càlcul mental.  


10.-  Comet molts errors en la lectura: omissions, substitucions, addicions, inversions.


11.- Quant escriu fa faltes d’ortografia.


12.- Té una atenció sostinguda suficient.


13.- Quan parla utilitza estructures senzilles.


14.- Mostra poques habilitats conversacionals.


15.- Normalment participa en les activitats que es fan a l’aula.


16.- Té dificultats per captar les situacions comunicatives i es comunica poc.


17.- Es mostra molt inhibit o aïllat.


18.- Es comunica preferentment entre iguals.


19.- Es comunica preferentment amb adults.


20.- Té dificultats per aprendre llengües estrangeres.


21.-  Li costa expressar per escrit el que sap.


22.- Utilitza oracions subordinades quan s’expressa.


23.- Mostra dificultats per memoritzar vocabulari nou.


24.- Incorpora paraules noves en els seus discursos.


25.- Té ganes d’explicar coses però no troba les paraules.


26.- Mostra dificultats per organitzar el discurs.


27.- Necessita més temps per fer les tasques escolars.


28.- Habitualment es mostra callat.


29.- Durant el discurs fa moltes pauses per pensar.


30.- Quan escriu utilitza estructures simples.



Observacions.













Interpretació dels resultats:
Les respostes afirmatives als ítems marcats en negreta són indicadors d’un possible trastorn del llenguatge expressiu i per tant caldrà realitzar una intervenció, així com derivar a l’infant als serveis pertinents per tal de poder fer un bon diagnòstic. 
Les respostes afirmatives en els ítems que no estan en negreta poden indicar dificultats associades i per tant s’hauran de tenir en compte a l’hora de realitzar el pla d’intervenció. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada